petak, 18. svibnja 2012.

Reprezentacijski sustav


Reprezentacijski sustavu NPL-u označava pet osjetila. Svijet i okolinu si reprezentiramo koristeći vizualni (vid), auditivni (sluh), kinestetički (dodir i unutrašnji osjećaji), gustativni (okusi) i olfaktivni (mirisi) osjet. Zamišljamo sami sebe kako ležimo na sunčanoj plaži, čujemo šum valova, osjećamo vreli pijesak pod nama, kušajući  krafnu sa čokoladom opijeni mirisom ljeta i kokosa. Naše je sjećanje/razmišljanje sazdano od tih slika, zvukova, osjećaja i, u nešto manjoj mjeri, okusa i mirisa. Potpunost naših iskustava je kreirana kroz ova osjetila u naše pamćenje i izrasla u naše mogućnosti i vjerovanja.
U komunikaciji osoba dobiva neku osjetilnu informaciju ili podražaj izvana kroz jedno ili više od svojih 5 osjetilnih kanala. Vizualni kanal – ono što možemo vidjeti, Auditivni kanal – ono što možemo čuti, Kinestetički kanal – ono što možemo osjetiti, Olfaktivni kanal – ono što možemo namirisati i Gustativni kanal – ono što može okusiti – skraćeno VAKOG. U direktnoj interpersonalnoj komunikaciji između dvije ili više osoba relevantne informacije će u najvećoj mjeri biti glas druge osobe (tonalitet, boja, ritam, tempo itd.), sadržaj komunikacije (riječi i lingvističke strukture) i one stvari koje možemo vidjeti na drugoj osobi (položaj tijela, mimika lica, tempo pokreta ruku itd.).
Nakon internog procesuiranja, koje se sastoji od međudjelovanja razmišljanja (unutarnjih reprezentacija) i fizioloških reakcija osoba daje odgovor ili povratnu informaciju. Odgovor, koji može biti svjestan ili nesvjestan i verbalni ili neverbalni (nesvjesni odgovor nije nužno i neverbalni, u komunikaciji itekako možemo biti svjesni dubine ili visine glasa, položaja tijela i drugih neverbalnih znakova). Pri zaprimanju informacije izvana ona prolazi kroz perceptivne filtere - procese brisanja, iskrivljavanja i generalizacije. Razlog zašto je to tako je što u svakom trenutku naša osjetila zaprimaju nekoliko milijuna informacija dok je naš kapacitet procesuiranja informacija u bilo kojem trenutku ograničen „magičnim brojem 7 +- 2“.


slika predstavlja osnovni komunikacijski model (www.nlp.com.hr).

Nema komentara:

Objavi komentar